20240406 Huldiging Janna van Kooten

Aangemaakt op 2024-04-07 17:25:08 door Helen Drijfhout. Laatst bijgewerkt op 2024-04-15 20:25:44.

Op zaterdag 6 april hebben de gemeente Westerkwartier, zwembad Eekeburen en zwemclub ZENO gezamenlijk een huldiging georganiseerd van Janna van Kooten, voor haar gouden medaille op het wereldkampioenschap zwemmen in Doha. Het werd een heel gezellige ochtend!

Wethouder Harry Stomphorst was namens de gemeente aanwezig en hield een toespraak.

Janna is in 2011 lid geworden van zwemclub ZENO, en was toen een heel verlegen meisje. Ondanks dat ze al snel heel goed zwom, duurde het ook een tijdje voordat ze vanuit de instroomgroep door wilde naar de wedstrijd groep. Maar daarna wist ze al heel snel wat ze wilde: naar de Olympische Spelen! In 2015 is ze naar Trivia in Groningen gegaan, omdat ze daar vaker kon trainen. Ze zwemt nu al een aantal jaar in Eindhoven. Ze heeft op de afgelopen Wereldkampioenschappen Zwemmen in Doha in februari 2024 samen met haar estafette ploeg goud gehaald op de 4x100 meter vrije slag. Een super prestatie! En ze is geselecteerd voor de Olympische spelen in Parijs de komende zomer, super !!!!
Janna is haar oude club echter niet vergeten, en het is heel leuk dat ze dit resultaat met ons wilde vieren, en een clinic wilde geven.

Voorzitter Helen Drijfhout van de zwemclub memoreerde nog een aantal resultaten die Janna in de jaren bij ZENO zwom: onder andere deed ze twee keer mee aan de éénuursestafette met gemiddelde tijden op de 50m borstcrawl van 43 en 35 seconden. Dit gaat nu veel sneller! Ze zwom wel een mooie "lijn" in de grafiek, waarbij ze aan het eind zoals het hoort ook nog een versnelling liet zien.
Er is dus hoop voor onze jonge zwemmers, die nu nog op die tijden zitten: wie weet sta jij ook een keer op het WK!
Haar vroegere trainster Mirte vertelde nog een anecdote: toen Janna destijds zei dat ze een medaille op de Olympische spelen wilde halen, zei Mirte: dan eet ik er een stukje van op! Ze wil Janna daar aan houden.... :)

De bedrijfsleider van Eekeburen, Aron van Strien, had daarna nog een verrassing voor Janna in petto: hij had gehoord dat ze haar C-diploma nog niet had...... en aangezien hij vond dat ze daar wel voor in aanmerking kwam, wilde hij die nu alsnog overhandigen! Janna vond het een erg leuke verrassing!

Daarna was een clinic gepland, waarbij Janna de zwemmers tips gaf over hoe ze nog beter en sneller kunnen zwemmen.
Daar werd door de zwemmers enthousiast naar geluisterd!

Na afloop werd er een groepsfoto gemaakt.

De pers was ook aanwezig en heeft naast Janna ook enkele jonge ZENO zwemmers geinterviewd.

Het was een erg leuke ochtend, en de huldiging van Janna is ook helemaal verdiend!

foto's

Foto's Eekeburen

Video opname op RTV Noord: https://www.rtvnoord.nl/tv/aflevering/noord-scoort/1131967_20240408183000 vanaf ongeveer de 8e minuut.