Werkwijze ZENO

Wanneer kinderen het zwemdiploma B (bij voorkeur C) gehaald hebben, kunnen ze zich aanmelden bij de zwemclub ZENO. Ze krijgen dan een inloopkaart, waarop ze 3 keer mogen zwemmen om te kijken hoe het gaat. Daarna kunnen ze lid worden van de zwemclub. Ze zwemmen dan mee in de instroomgroep op zaterdag van 11:40 - 12:30 uur.

Als je een keer gratis mee wilt zwemmen, horen we dat graag vooraf via zwemclubzeno@gmail.com.

ZENO is een recreatieve club, dus veel kan en mag, maar niets moet.

De opzet van ZENO is als volgt:
De groepen worden op niveau ingedeeld, en de zwemslagen schoolslag, borstcrawl, rugcrawl en vlinderslag worden aangeleerd of verbeterd. Dit wordt afgewisseld met spelvorm.

Op zaterdag van 10:00 - 11:00 uur zwemt de wedstrijdgroep. Hierin wordt de techniek van de wedstrijdslagen geoefend, en de conditie en snelheid verbeterd.

Van 11:00 - 11:50 uur zijn er twee groepen: de Kweekvijver groep en de Recreatieve groep. In de Kweekvijver groep zitten jonge kinderen, die voor het eerst naar zwemwedstrijden gaan. De nadruk ligt hier op het oefenen van de wedstrijdslagen, het starten, de keerpunten, en hoe ze moeten aantikken. In de Recreatieve groep komen de kinderen die geen wedstrijden willen zwemmen.

Van 11:40 tot 11:50 uur is er een gezamenlijk `speelkwartier´, de kinderen kijken naar elkaar en nemen veel van elkaar over. Na een jaar is het soms verbazingwekkend welke vorderingen een kind gemaakt kan hebben.

Van 11:40 tot 12:30 zwemt de Instroomgroep. Hierin komen de kinderen die na hun B of C-diploma nog verder willen met zwemmen. In deze groep wordt gewerkt met het Sterrenplan van de KNZB. Hiermee worden heel verschillende technieken aangeleerd: van een koprol maken tot een bal gooien in het water, of goed leren duiken. Wanneer de kinderen een trucje goed kunnen, krijgen ze voor dit onderdeel een sticker. Deze kan op de Sterrenplan poster geplakt worden.

Meestal wordt er in 2 groepen gezwommen: het bad is dan verdeeld in banen, of de ene groep zwemt in het ondiepe deel, de andere in het diepe. Dit hangt ook af van wat de trainers op dat moment met hun groep gaan doen: de ene keer meer techniek oefeningen, de andere keer meer conditie, of bijvoorbeeld een balspel.
Eén keer per jaar wordt er voor een recreatief diploma gezwommen, bijv. snorkelen, zwemvaardigheid, survival, kunstzwemmen, elk jaar wordt een keuze gemaakt uit de diploma's die de NRZ aanbiedt. We trainen hiervoor in de maande januari tot mei, in juni wordt er afgezwommen.
Begrijpelijk is, dat als een kind na februari instroomt, dat afzwemmen in juni niet altijd haalbaar is. Druk op de training zetten kweekt weerzin bij het kind. In dat geval wordt dan aan het eind van deze periode een certificaat uitgereikt.

Hopelijk hebben we hiermee voldoende informatie verstrekt over de zwemclub ZENO.

Met vriendelijke groet,
de trainers Mirte, Desmond, Benjamin en Patrick